AdBlue – czyli wodny roztwór mocznika – jest powszechnie wykorzystywany przez producentów pojazdów z silnikami wysokoprężnymi w układach oczyszczających spaliny. Celem jest zmniejszanie emisji szkodliwych związków i spełnienie norm emisji spalin tj. Euro 6. Duża liczba pojazdów ciężarowych i osobowych z silnikiem Diesla, wyposażonych w technologię redukcji tlenku azotu przy wykorzystaniu AdBlue, wymusza na rynku zapewnienie łatwej dostępności do tej substancji.
Najprostszą i najbezpieczniejszą z punktu widzenia środowiska formą uzupełniania płynu jest tankowanie na stacjach dystrybucji paliw. Z tego względu stalowe zbiorniki na AdBlue (zarówno podziemne, jak i naziemne), są przede wszystkim dedykowane dla komercyjnych punktów sprzedaży paliw, które umożliwiają tankowanie oleju napędowego i AdBlue podczas jednego postoju. Mogą także być wykorzystywane np. dla zaopatrywania własnej, rozbudowanej floty pojazdów w zakładowych stacjach paliwowych.
Zbiorniki na Adblue - specyfikacja
Opis techniczny zbiornika
Liczba komór
jednokomorowe (w przypadku samodzielnego zbiornika) lub jako jedna dedykowana komora w zbiorniku kilkukomorowym
objętość [m3]
od 3 do 100 m3
Temperatura
pracy [°C]
od -10 do +35oC
Średnica [mm]
od 1000 do 2900 mm
Liczba płaszczy
jednopłaszczowe lub dwupłaszczowe
Materiał
atestowana stal węglowa
Informacje ogólne
Może być samodzielnym zbiornikiem (naziemnym lub podziemnym), a także jedną z komór w zbiorniku naziemnym oraz podziemnym
Norma
- W przypadku zbiorników podziemnych: EN 12285-1
- W przypadku zbiorników naziemnych: EN 12285-2
Kształt
zbiornik walcowy poziomy
Zabezpieczenie
zewnętrzne
- podziemny – pokryty zewnętrznie powłoką Endopren badaną na przebicie 6.000 V
- naziemny – pokryty zewnętrznie powłoką antykorozyjną oraz izolacją termiczną
Zabezpieczenie
wewnętrzne
Zabezpieczenie powłoką odporną na działanie AdBlue
Przeznaczenie
Magazynowanie i dystrybucja AdBlue
Liczba komór
jednokomorowe (w przypadku samodzielnego zbiornika) lub jako jedna dedykowana komora w zbiorniku kilkukomorowym
objętość [m3]
od 3 do 100 m3
Temperatura
pracy [°C]
od -10 do +35oC
Średnica [mm]
od 1000 do 2900 mm
Liczba płaszczy
jednopłaszczowe lub dwupłaszczowe
Materiał
atestowana stal węglowa
Informacje ogólne
Może być samodzielnym zbiornikiem (naziemnym lub podziemnym), a także jedną z komór w zbiorniku naziemnym oraz podziemnym
Norma
- W przypadku zbiorników podziemnych: EN 12285-1
- W przypadku zbiorników naziemnych: EN 12285-2
Kształt
zbiornik walcowy poziomy
Zabezpieczenie
zewnętrzne
- podziemny – pokryty zewnętrznie powłoką Endopren badaną na przebicie 6.000 V
- naziemny – pokryty zewnętrznie powłoką antykorozyjną oraz izolacją termiczną
Zabezpieczenie
wewnętrzne
Zabezpieczenie powłoką odporną na działanie AdBlue
Przeznaczenie
Magazynowanie i dystrybucja AdBlue
Standardowe wyposażenie zbiornika
- Pokrywa DN600 z uszczelką – stal AISI 304
- Rura ssąca DN25 pod pompę AdBlue oraz trójnik pod bypass (do 3 szt. na włazie) – stal AISI 304
- Króciec pomiarowy DN50 – stal AISI 304
- Króciec oddechowy DN50 – stal AISI 304
- Króciec zapasowy (zaślepka) – stal AISI 304
- Rura zalewowa DN 80 zakończona kołnierzem – stal AISI 304
- Rura pomiaru elektronicznego DN100 lub DN80 – stal AISI 304
- W przypadku zbiorników naziemnych króćce ssące i zalewowe są ogrzewane i ocieplane. Zbiornik jest izolowany oraz wyposażony w grzałkę
Dodatkowe opcje
- Platforma pod dystrybutor z zadaszeniem i oświetleniem LED – dla zbiorników naziemnych
- Komora dystrybucyjna zamknięta roletą zewnętrzną – dla zbiorników naziemnych
- Studnia natrawnikowa lub najazdowa – dla zbiorników podziemnych