Ciekawe informacje na temat zlecenia
Paliwo lotnicze JET-A1 – cechy i zastosowanie
JET-A1 to rodzaj paliwa lotniczego, które jest powszechnie używane w branży lotniczej, w szczególności w samolotach komercyjnych i wojskowych. Jest to paliwo naftowe, które spełnia bardzo rygorystyczne wymagania, wyznaczone m.in. przez takie organizacje jak American Society for Testing and Materials (ASTM) i International Air Transport Association (IATA).
Jego specyfika wymaga zapewnienia specjalnych procedur obsługi i przechowywania. Jest to niezbędne, by zagwarantować wydajność turbinowych silników lotniczych i pełne bezpieczeństwo osób korzystających z samolotów odrzutowych, turbośmigłowych czy helikopterów napędzanych tego rodzajem paliwa. Jego cechy charakterystyczne to:
- temperatura zapłonu (czyli temperatura, w której emituje opary, które mogą zapalić się w obecności otwartego ognia lub iskry) wynosząca zazwyczaj powyżej 38°C),
- duża zawartość energii na jednostkę objętości,
- stosunkowo niska temperatura zamarzania (zwykle około -47°C), co sprawia, że pozostaje w stanie ciekłym nawet na wysokości przelotowej.
JET-A1 odgrywa kluczową rolę w branży lotniczej na całym świecie. To niezawodne i wydajne źródła energii dla silników lotniczych. Jednak by takim pozostało, musi być magazynowane zgodnie z określonymi standardami. W tym obszarze jesteśmy w stanie zapewnić pełne wsparcie, dostarczając niezawodne i przetestowane w najbardziej ekstremalnych warunkach stalowe zbiorniki na paliwo lotnicze.
Bezpieczne magazynowanie paliwa JET A-1
Z takich projektów jesteśmy szczególnie dumni, ponieważ pozwalają nam w pełni udowodnić nasze konstrukcyjno-technologiczne kompetencje. Zlecenie obejmowało zaprojektowanie, wyprodukowanie i dostarczenie na lotnisko położone na północy Norwegii dwóch zbiorników na paliwo lotnicze JET A-1. Są to jednokomorowe, dwupłaszczowe zbiorniki naziemne o osi poziomej, spełniające konstrukcyjnie i materiałowo wymagania dotyczące magazynowania tego typu paliwa.
Oto najważniejsze parametry techniczne zbiorników na paliwo lotnicze:
- każdy z nich ma pojemność 80 m3, co oznacza że łącznie pomieszczą 160 000 litrów paliwa JET A-1,
- średnica zbiorników wynosi 2900 mm, a ich długość sięga 14,5 m,
- orurowanie oraz kołnierze wykonane zostały ze stali nierdzewnej, co zapewnia wysoką odporność na warunki atmosferyczne oraz trwałość,
- zostały wykonane ze stali przystosowanej do pracy w ekstremalnych temperaturach od -40 do +50°C, co gwarantuje ich niezawodność w każdych warunkach klimatycznych,
- każdy z nich posiada denniczki (wanienki) ociekowe, co zmniejsza ryzyko negatywnego wpływu na środowisko w przypadku niekontrolowanego wycieku,
- zastosowane zostało specjalne rozwiązanie konstrukcyjne (będące standardem dla tego typu zbiorników) polegające na pochyleniu 2% zbiornika w stronę denniczek ociekowych,
- wewnątrz każdego ze zbiorników znajduje się ramię pływające DN 100, które kontroluje poziom paliwa i zapewnia dokładny pomiar.
Po dostarczeniu na lotnisko zbiorniki zostały posadowione w niewielkiej odległości, równolegle w stosunku do siebie. To pozwoliło na zainstalowanie specjalnie zaprojektowanej platformy, która ułatwia dostęp do kołnierzy oraz umożliwia wygodną konserwację i eksploatację. Do platformy prowadzą dwie pary schodów, zamontowane na jednym z dłuższych boków każdego ze zbiorników.
Bezpieczeństwo i zgodność z normami
Sposób i warunki magazynowania paliwa lotniczego JET A-1 warunkuje nie tylko to, czy zachowa ono swoje właściwości fizyko-chemiczne, ale także to, czy nie pojawi się ryzyko skażenia środowiska lub zagrożenia zdrowia lub życia osób mających kontakt z tego typu substancją. Wymagane jest więc stosowanie odpowiednich zabezpieczeń antykorozyjnych. Wykonane przez nas zbiorniki na paliwo lotnicze zabezpieczone zostały wewnętrznie powłoką Hempel Hempoline Defend 400-Cure 72, a zewnętrznie – powłoką o najwyższym standardzie C5. To zwiększa trwałość konstrukcji i gwarantuje niezawodną eksploatację zbiorników przez długie lata.
Dodatkowo zbiorniki spełniają wytyczne standardu Nordic Bund, stosowanego w krajach nordyckich, w tym w Norwegii, Szwecji, Danii, Finlandii i na Islandii. Zgodnie z nim w zbiornikach przeznaczonych do przechowywania paliw płynnych (w tym paliwa takiego jak JET A-1) integralną część konstrukcji powinien stanowić dodatkowy przedział zwany „bund”. Powinien on być tak zaprojektowany, by pomieścić określony procent całkowitej objętości głównej komory, który zazwyczaj wynosi 10%. Oznacza to, że jeśli nastąpi wyciek lub przepełnienie głównej komory, bund będzie w stanie zatrzymać co najmniej 10% rozlanej substancji. Standard Nordic Bund wymaga również tego, by ten dodatkowy przedział był zbudowany z odpowiednich materiałów, był odpowiednio zabezpieczony powłoką antykorozyjną i miał odpowiednią konstrukcję, która jest w stanie sprostać konkretnym właściwościom przechowywanego paliwa. Pełni więc rolę zabezpieczającą – zapobiega skażeniu środowiska i minimalizuje ryzyko w przechowywaniu i obsłudze paliw płynnych.
Jesteśmy dumni, że nasze rozwiązania przyczyniają się do zapewnienia bezpiecznej i ekologicznej infrastruktury lotniczej w Norwegii.